مازوت – نفت کوره – Mazut
معرفی نفت کوره
تشکیل نفت خام در مناطق مختلف کره زمین در عصر پرکامبرین در ۶۰۰ میلیون سال پیش در دوره پالئوزوئیک زمینشناسی صورت گرفته است و منشأ آن منابع هیدروکربنی حیوانی و نباتی در این دوره بوده است. استفاده از نفت خام از اعصار گذشته تاریخ بشری وجود داشته است ولی استفاده صنعتی از آن با ساخت اولین پالایشگاههای بزرگ در اوایل قرن بیستم آغاز شد و اکنون پسازاین قرن محصولات صنعتی مشتقات نفت خام پیشرفتها عظیمی در تمدن بشری ایجاد کرده است. البته تحقیق بر روی نفت خام به دو قرن گذشته برمیگردد سلیمان بنجامین اولین شخصی بود که نفت خام را در آزمایشگاه تقطیر و نفت سفید را از آن برای روشنایی استخراج کرد. او در سال ۱۸۸۵ درگذشت و گروه (بیل- تاوسند) که از پیشگامان صنایع نفت در آمریکا بود اولین تحقیقات صنعتی را بر روی نفت سنگ انجام داد.
ترکیبات موجود در نفت خام تولیدی از مناطق مختلف جهان متفاوت است و میتوان آنها را به سه پایه اصلی پارافینیک، نفتنیک و آروماتیک طبقهبندی کرد که برحسب ترکیب درصد نفت خام تولیدی از مناطق مختلف جهان جزء یکی از گروهها قرار میگیرد.
ترکیبات پارافینی شامل انواع آلکانها و ایزومرهای خطی و غیرخطی آنهاست و ترکیبات نفتی شامل اولفینها، مونوسیکلو پارافینها و پلی سیکلو پارافینها میباشد و ترکیبات آروماتیک شامل مونوآروماتیکها و پلی آروماتیکها میباشد. ترکیبات مختلف دیگری از هیدروکربورها که ساختمان پیچیدهتری دارند مانند بتاکاروتن که یک ترکیب دوبل پارافینی و نفتی است به همراه سایر ترکیبات معدنی نظیر گوگرد، نیتروژن، اکسیژن و نمکهای فلزی در نفت خام یافت میشود. نفت خام پایه پارافینی دارای گرانروی و چگالی کمتری نسبت به نفت خام پایه نفتی میباشد. این ترکیبات وارد واحدهای تقطیر پالایشگاه میشوند و برحسب نقاط جوش از برشهای مختلف برجهای تقطیر استخراج میشوند.
تولید نفت کوره
نفت کوره محصولی است که از هیدروکربورهای سنگین نفت خام به همراه ترکیبات گوگردی، ازته، اکسیژنه و نمکهای فلزی تشکیل میشود. نفت کوره به سبب دارا بودن مواد سنگین بهآسانی نمیسوزد ولی با طرح مشعلهای مناسب و با استفاده از بخارآب و نیز هوای فشرده و پخش مکانیکی بهصورت ذرات ریز امکان سوختن آن در کوره میسر شده و یکی از سوختهای عمده کشتیها و واحدهای بزرگ صنعتی مثل نیروگاههای برق را تشکیل میدهد.
این محصول در ایران از بازمانده تقطیر نفت خام در برجهای تقطیر اتمسفری و خلاء و یا فراوردههای بهدستآمده از دستگاه کاهش گرانروی و واحد شکستن کاتالیستی به دست میآید. این محصول در ایران از اهمیت بسیار برخوردار است ولی در برخی کشورهای آمریکای و اروپایی فراوردهای اضافی شمرده شده به کک تبدیل میگردد.
نفت کوره بنا به شرایط محیط کاربرد آن دارای مشخصات متفاوتی است و ویژگیهای آن بنا به نیاز بازار مصرف تعیین میگردد یعنی برای استفاده صنعتی از آن باید برای هر مورد مصرف خاص با استفاده از کنترلهای آزمایشگاهی مخلوط مناسبی از انواع نفت کوره و سایر مشتقات نفتی به دست آورد مثلاً برای کاهش گرانروی آن از مقادیر مناسبی گازوئیل استفاده میشود.
انواع نفت کوره
انواع گوناگون نفت کوره به سه دسته کلی تقسیم میشود: نفت کوره سبک، نفت کوره معمولی و نفت کوره سنگین.
نفت کوره سبک
این نفت کوره برای واحدهایی که به سیستم گرمکننده مجهز نیستند مناسب است و مستقیماً وارد مشعل کوره شده و مشتعل میشود این نفت کوره گرانروی پایینی داشته و در تهیه آن از فراوردههای سبک چون نفت سفید، نفتا و نفت گاز استفاده میشود بیشترین حد گرانروی آن VISCO-RWIAT 100 °F=100 SECS است. ترکیبات با نقاط جوش بالا و یا ترکیبات آسفالتی در این نوع نفت کوره وجود ندارد و محدوده نقاط ذوب آن مشخص است.
نفت کوره معمولی
این نفت کوره در دستگاههای مجهز به سیستم گرمکننده به مصرف میرسد و گرانروی آن RWIAT 100 °F=600 SECS میباشد. این سوخت بیشتر در مراکز حرارتی و نیروگاهها مصرف میشود.
نفت کوره سنگین
این نفت کوره در نیروگاههای واحدهای صنایع سنگین که هم به دستگاههای گرمکننده مجهزند و هم مشعلهایشان برای استفاده از نفت کوره سنگین طراحی شده به مصرف میرسد.
نفت کوره سنگین محصول واحد تقطیر در خلاء و یا واحد ترمال کراکینگ است و باید قبل از استفاده تا ۲۶۰ درجه سانتیگراد و یا بیشتر حرارت داده شود. نفت کوره سنگین Bunker Oil نیز نامیده میشود این نوع نفت کوره شامل نفتای سنگین و گازوئیل باقیمانده از واحد کراکینگ میباشد.
مشخصات نفت کوره
نفت کوره باید مشخصات معینی دارا باشد و این مشخصات با توجه به نیازهای بازار مصرف تعیین میشود.
مشخصات فیزیکی و شیمیایی نفت کوره
موارد | شرح |
محدوده جوش | ۳۵۰- ۶۵۰ سانتیگراد |
رنگ | قهوهای تیره مایل به سیاه |
نقطه اشتعال | > 60° C |
دانسیته | در ۶۰ درجه سانتیگراد ۹۵۰- ۱۰۱۰ Kg/ m³ |
نقطه خود اشتعالی | ۲۲۰- ۳۰۰° C |
چگالی: یکی از مهمترین عوامل در تعیین مشخصات نفت کوره چگالی است. ترکیباتی که دارای نقطهجوش پائینی هستند چگالی کمتری دارند و موادی که نقطهجوش بالا دارند دارای چگالی بیشتری هستند این نکته ازنظر حملونقل و آمیختگی تعیین ارزش حرارتی سوخت تعیین درصد هیدروژن هیدروکربورهای نفت کوره و سرانجام تعیین نسبت کربن به هیدروژن قابل توجه است.
گرانروی: روانی نفت کوره ازنظر مصرف و نگهداری آن بسیار اهمیت دارد، انواع نفت کوره ازنظر استفاده در صنایع و نیروگاهها و مراکز حرارتی متفاوتاند و تقسیمبندی آنها بر اساس میزان روان بودن آنها میباشد.
کاربرد نفت کوره
نفت کوره مادهای قابل اشتعال است. نام تجاری آن مازوت است که اصطلاحی روسی است، نفت کوره برشی از نفت خام تقطیر شده است. عمدتاً نفت کوره برای سوختن در کوره، دیگ بخار و یا موتورهای تولید برق مصرف میشود.
نفت کوره بهعنوان سوخت کشتی نیز استفاده میشود. زمانی که چنین کاربردی مدنظر باشد ویسکوزیته آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. ویسکوزیته باید در حدی باشد که پمپاژ مازوت امکانپذیر باشد.
نفت کوره از هیدروکربورهای سنگین نفت خام که دارای ترکیبات گوگردی، اکسیژنه و فلزات هستند تشکیل میشود و به دلیل سنگینی بهآسانی نمیسوزد. با طراحی مشعلهای مناسب، با استفاده از بخارآب، هوای فشرده و پخش مکانیکی بهصورت ذرات ریز، امکان سوختن این فراورده در کوره میسر شده است.
این محصول در ایران از بازمانده تقطیر نفت خام در برجهای تقطیر در فشار جو، تقطیر در خلاء و واحد کاهش گرانروی به دست میآید. در سوخت کشتیها، قطارها، نیروگاههای برق، واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک به کار میرود.
این فرآورده برشی سنگینتر از نفت گاز میباشد. ترکیبات تشکیل دهنده آن عمدتاً هیدروکربورهای سنگین موجود در باقیمانده تقطیر نفت خام هست که برحسب مورد مصرف، با استفاده از برشهای سبک نفتی تنظیم گرانروی شده و بهعنوان سوخت سنگین مورد مصرف قرار میگیرد. بهطورمعمول نفت کوره در سه گرید سبک، معمولی و سنگین توسط پالایشگاههای نفت خام تولید و عرضه میشوند.
در کشور نیز پالایشگاههای کشور بهطور متوسط ۳۰ % از خوراک ورودی خود را به نفت کوره سبک و سنگین تبدیل مینمایند. نفت کوره تولیدشده در ۹ پالایشگاه کشور با عناوین نفت کوره ۱۸۰، ۲۳۰، ۲۸۰ و ۳۸۰ عرضه میشوند که بهنوعی نشاندهنده ویسکوزیته نفت کوره عرضهشده میباشد.
مقایسه حجم تولید نفت کوره پالایشگاههای داخلی با سایر مناطق جهان نشان میدهد که به دلیل عدم نوسازی و اجرای طرحهای توسعهای تبدیلی بخش قابلتوجهی از نفت خام ورودی به پالایشگاه با صرف هزینه به نفت کوره ارزانتر از نفت خام تبدیل میشود و بهنوعی تبدیل طلا به نقره با صرف هزینه است. البته طی سالهای گذشته طرحهای متعددی بهمنظور تبدیل نفت کوره به فراوردههای سبکتر تعریف شده بود که تنها پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک و آبادان با اجرای کامل طرح توسعه و راهاندازی واحد کراکینگ بستر سیال (RFCC) و FCC اقدام به تبدیل نفت کوره و برشهای سنگین به محصولات دارای ارزشافزوده بیشتر ازجمله بنزین و الفین های سبک مینماید.
با توجه به تغییرات سبد مصرفی انرژی کشور و افزایش سهم گاز طبیعی در تأمین انرژی بخشهای خانگی، صنعتی (نیروگاهها) و تجاری سهم نفت کوره در بخشهای فوقالذکر کاهش قابلتوجهی داشته است به همین منظور وجود مازاد بر نیاز و از طرف دیگر دوری از مبادی صادراتی مشکلات زیادی را برای این پالایشگاه به وجود آورده است.
گریدهای نفت کوره
نفت کوره دارای گریدهای مختلف میباشد. گریدهای این محصول بر اساس نوع ویسکوزیته آنها طبقهبندی میشود. در ادامه انواع گریدهای نفت کوره ارائه شده است.
نفت کوره گرید ۱۸۰ و ۲۳۰
این فرآوردهها برشهای سنگینتر از نفت گاز میباشند. ترکیبات تشکیل دهنده آنها عمدتاً هیدروکربورهای سنگین موجود در باقیمانده تقطیر نفت خام هستند که برحسب مورد مصرف، با استفـاده از برشهای سبک نفتی تنظیــم گرانروی شده و بهعنوان سوخت سنگین مورد مصـرف قرار میگیرند.
مشخصات نفت کوره (گرید ۱۸۰ و ۲۳۰)
موارد | ۱۸۰ | ۲۳۰ | واحد |
ویسکوزیته | ۱۸۰ | ۲۳۰ | c.St |
نقطه ریزش (pour point) | ۵ | ۱۵ | C° |
نقطه اشتعال | ۶۳ | ۶۳ | C° |
میزان گوگرد (% mass) | ۳ | ۳ | Wt% |
بهعنوان سوخت در دیزلهای ثابت و متحرک و صنایعی که مشعل طراحی شده جهت سیستم احتراق آنان قابلیت مصرف این فرآورده را داشته باشد.
نفت کوره گرید ۲۸۰ و ۳۸۰
این فرآوردهها برشهای سنگین نفتی حاصل از باقیمانده برجهای تقطیر هستند که با استفاده از برشهای سبکتر تنظیم گرانروی شده و بهعنوان سوخت عرضه میشوند. ترکیب درصد هیدروکربنهای متشکله، ارزش حرارتی منـــاسبی را به سوخت بخشیده و مقدار فلزات موجود، در دستگاههای مصرف کننده ایجاد اشکال نمیکند.
مشخصات نفت کوره (گرید ۲۸۰ و ۳۸۰)
موارد | ۲۸۰ | ۳۸۰ | واحد |
چگالی | ۰.۹۷ | ۰.۹۹ | Kg/m3 |
ویسکوزیته | ۲۸۰ | ۳۸۰ | c.St |
نقطه ریزش (pour point) سانتیگراد | ۲۴ | ۳۲ | C° |
نقطه اشتعال سانتیگراد | ۶۵ | ۶۵ | C° |
میزان گوگرد (% mass) | ۳.۵ | ۳.۵ | Wt% |
مشخصات نفت کوره ایران و منطقه
مشخصات نفت کوره تولیدشده در چند پالایشگاه ایران و منطقه در ادامه ارائه شده است.
مشخصات نفت کوره تولیدشده در پالایشگاه اصفهان
در جدول زیر مشخصات نفت کوره تولیدشده در پالایشگاه اصفهان ارائه شده است.
مشخصات کیفی نفت کوره ۳۸۰ پالایشگاه اصفهان
موارد | واحد | میزان | روش استاندارد |
چگالی در ۱۵ درجه سانتیگراد | Kg/m۳ | Max 990 | ASTM D1298 |
ویسکوزیته | C,St | Max 380 | ASTM D445 |
نقطه ریزش (pour point) سانتیگراد | °C | Max 32 | ASTM D97 |
نقطه اشتعال سانتیگراد | °C | Min 65 | ASTM D93 |
میزان گوگرد (% mass) | Wt% | Max 3.5 | ASTM D1552 |
باقیمانده کربن کنرادسون | Wt% | Max 15 | ASTM D189 |
خاکستر | Wt% | Max 0.15 | ASTM D482 |
مشخصات نفت کوره تولید شده در پالایشگاه تبریز
در جدول زیر مشخصات نفت کوره تولید شده در پالایشگاه تبریز ارائه شده است.
مشخصات کیفی نفت کوره ۳۸۰ پالایشگاه اصفهان
موارد | واحد | میزان | روش استاندارد |
چگالی در ۱۵ درجه سانتیگراد | Kg/m۳ | Max 970 | ASTM D1298 |
ویسکوزیته | C,St | Max 280 | ASTM D445 |
نقطه ریزش (pour point) سانتیگراد | °C | Max 2500 | – |
نقطه اشتعال سانتیگراد | °C | Min 24 | ASTM D97 |
میزان گوگرد (% mass) | Wt% | Max 65 | ASTM D93 |
باقیمانده کربن کنرادسون | Wt% | Max 3.5 | ASTM D1552 |
خاکستر | Wt% | Max 15 | ASTM D189 |
مشخصات نفت کوره تولید شده در پالایشگاه بندرعباس
در جدول زیر مشخصات نفت کوره تولید شده در پالایشگاه بندرعباس ارائه شده است.
نفت کوره تولید شده در پالایشگاه بندرعباس نفت کوره (۰ ۳۸-۳۶۰)
موارد | واحد | میزان | روش استاندارد |
چگالی در ۱۵ درجه سانتیگراد | Kg/m۳ | Max 990 | ASTM D1298 |
ویسکوزیته | C,St | Max 380 | ASTM D445 |
نقطه ریزش (pour point) سانتیگراد | °C | Max 32 | – |
نقطه اشتعال سانتیگراد | °C | Min 65 | ASTM D97 |
میزان گوگرد (% mass) | Wt% | Max 3.5 | ASTM D93 |
باقیمانده کربن کنرادسون | Wt% | Max 15 | ASTM D1552 |
خاکستر | Wt% | Max 0.15 | ASTM D189 |
مشخصات نفت کوره معرفی شده توسط کارفرما
در جدول زیر مشخصات خوراک نفت کوره معرفی شده توسط کارفرما ارائه شده است.
مشخصات نفت کوره ارائه شده توسط کارفرما
موارد | واحد | میزان | حذاکثر |
چگالی در ۱۵ درجه سانتی گراد | Kg/m3 | ۹۵۷.۵ | ۹۶۰.۰۶ max |
ویسکوزیته | cSt | ۳۶۹.۷ | ۳۸۰.۰ max |
فلش پوینت | °C | ۸۲.۵ | ۶۰ min |
میزان آب | %vol | ۰.۶ | ۰.۵ max |
میزان گوگود | %wt | ۲.۷۸ | ۳.۵ max |
نقطه ریزش | °C | -۱۵ | ۳۰ max |
خاکستر | %wt | ۰.۰۷۶ | ۰.۱۰ max |
باقیمانده میکرو کربن | %wt | ۱۲ | ۱۸ max |
وانادیوم | Mg/Kg | ۸۱ | ۳۵۰ max |
آلومینیوم | Mg/Kg | ۲۳ | – |
سیلیکون | Mg/Kg | ۶۰ | – |
آلومینیوم + سیلیکون | Mg/Kg | ۸۳ | ۶۰ max |
کلسیم | Mg/Kg | ۵۵ | ۳۰ max |
روی | Mg/Kg | ۴ | ۱۵ max |
نیکل | Mg/Kg | ۲۴ | – |
سدیم | Mg/Kg | ۳۴ | ۱۰۰ max |
calorific value (Gross) | MJ/Kg | ۴۲.۶۰ | – |
calorific value (Net) | MJ/Kg | ۴۰.۲۱ | – |
مشخصات نفت کوره تولید شده در پالایشگاه قطر
در جدول زیر مشخصات نفت کوره تولید شده در پالایشگاه قطر ارائه شده است.
مشخصات نفت کوره پالایشگاه قطر
موارد | واحد | میزان | روش استاندارد |
چگالی در ۱۵ درجه سانتیگراد | Kg/m۳ | – | ASTM D1298 |
نقطه اشتعال (pour point) سانتیگراد | °C | min 54 | ASTM D-93-B |
میزان گوگرد (% mass) | Wt% | Max 3.5 | ASTM D-4294 |
نقطه ریزش (pour point) سانتیگراد | °C | – | |
خاکستر | Wt% | Max 0.1 | ASTM D-482 |
ویسکوزیته | C,St | Max 180 | ASTM D445 |
استاندارد نفت کوره
در جدول زیر استانداردهای گریدهای گوناگون نفت کوره ارائه شده است.
استانداردهای نفت کوره گرید ۱۸۰،۲۳۰، ۲۸۰، ۳۸۰
نوع استاندارد | نوع آزمون |
ASTM D۴۴۵ | ویسکوزیته |
ASTM D۱۲۹۸ | چگالی |
ASTM D۹۷ | نقطه ریزش |
ASTM D۹۳ | نقطه فلش |
ASTM D۱۵۵۲ | میزان سولفور |
ASTM D۱۸۹ | باقیمانده کربن کنرادسون |
ASTM D۴۸۲ | خاکستر |
ASTM D۱۷۹۶ | تعیین میزان آب و رسوب |
ASTM D۴۸۶۸ | بالاترین ارزش حرارتی |
ایمنی و محیطزیست نفت کوره
تماسهای مکرر و طولانیمدت سبب تحریک پوست و جوشهای پوستی میشود. مواد ترکیبی موجود در این ماده ممکن است در مقادیر سمی از طریق پوست جذب شود. این ماده حاوی هیدروکربن آروماتیک چندهستهای میباشد، که ممکن است سبب سرطان ریه و قسمتهای دیگر بدن شود. تماس مکرر و بلندمدت با این ماده سبب اختلالات کبدی شود.
باید از ورود فرآورده به زمین و آبهای سطحی و زیرزمینی جلوگیری شود. برای پاکسازی محیط باید از ماسهبادی و هر جمع کننده مناسب دیگر استفاده شود. اگر مواد ریخته شده مشتعل نشوند، استفاده از اسپری آب برای فرونشاندن بخارات و حفاظت پرسنلی که در تلاش جهت فرونشاندن نشتی هستند، ضروری است.
مشخصات ایمنی نفت کوره
نام ماده | نفت کوره | |
مشخصات ظاهری | بارنگ متمایل به سیاه و در هوای سرد بهصورت نیمه سیال و پایدار | |
قابلیت اشتعال | قابل اشتعال | |
خطرات | تماس با چشم | باعث سوزش چشم میشود. پاشش ماده گرم باعث سوختگی چشم و آسیبهای دائمی میشود. |
تماس با پوست | باعث سوزش پوست و تماس با ماده حرارت دیده سبب سوختگی میشود | |
تنفس | سمیت کم. باعث سوزش بینی، گلو،ریهها و تماس بیشازحد سبب برافروختن چهره و بیهوشی میشود. سبب تحریک، گرفتگی تنفسی، کما و مرگ میشود | |
بلعیدن | سمیت کم. سبب تحریک دهان، گلو، معده و اختلالات مسیرهای گوارشی شده و ممکن است باعث اسهال و سوزش معده شود. | |
وسایل حفاظت فردی | ماسک تنفسی و سیستم تهویه مکشی، از لباس کار با پوشش سراسری، دستکش و چکمه مقاوم به مواد شیمیایی استفاده شود. عینک ایمنی، عدم خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات حین کار. | |
کمکهای اولیه | چشم | چشمها را بلافاصله با آب فراوان بشویید تا تحریک چشم از بین برود. اگر تحریک چشم ادامه دارد به پزشک مراجعه شود. |
پوست | محل تماس را با مقادیر فراوانی آب و صابون شستشو دهید. برای ماده گرم با آبخنک موضع را بشویید تا حرارت کم شود و محل را با پارچه کتانی یا گاز پانسمان بپوشانید. | |
تنفس | مصدوم را به هوای آزاد برده و در صورت اختلال تنفس از ماسک اکسیژن و در صورت قطع تنفس از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده و به پزشک مراجعه شود | |
بلعیدن | هرگز مصدوم را وادار به استفراغ نکنید و بهمنظور رقیق شدن ماده بلعیدهشده، دو لیوان آب به او بنوشانید و در صورت بیهوش بودن مصدوم،هرگز چیزی از راه دهان به او داده نشود. |
شرایط انبارش، انتقال نفت کوره
انبارش نفت کوره
جهت نگهداری نفت کوره میبایست موارد زیر رعایت شود.
نفت کوره میبایست از هر وسیله گرمازا، شعله و جرقه موجود در محیط به دور باشد نفت کوره ناسازگار با مواد اکسیدکننده قوی مانند کلر مایع، اکسیژن فشردهشده، هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم و … میباشد و ترکیب با آنها خطر انفجار را افزایش میدهد. نفت کوره میبایست در محل خنک و با تهویه کافی نگهداری شود.
- مخازن ذخیرهسازی نفت کوره
مخازن استفاده در کشتیها بهمنظور ذخیرهسازی نفت کوره در ساختار کشتی تعبیه میشود.
این مخازن دارای مشخصات زیر میباشد:
- مخازن بهصورت دوجداره میباشند.
- Wing Tanks (بخش خارجی مخزن را شامل میشود)
- Deep Tanks (شامل مخزن بزرگ و در بخش مرکزی کشتی واقع شده است)
- مخازن ته نشینی (این مخزن در مجاورت اتاق اطفا حریق جای میگیرد)
- تمام مخازن نگهداری نفت کوره میبایست مجهز به سوپاپ تخلیه باشند.
- تمامی سوپاپهای تخلیه مخازن میبایست به لولههای تخلیه متصل شوند.
- در صورت امکان لولههای تخلیه میبایست بهصورت عمودی قرار گیرند به غیر این صورت زاویه قرارگیری لولهها نباید کمتر از ۳۰ درجه باشد.
- گازهای خروجی از مخازن نگهدارنده نفت کوره و سایر مخازن میبایست بالاتر از عرشه کشتی قرار گیرد: به این صورت که لوله میبایست ۳۶ اینچ (۹۱.۴ سانتیمتر) ۳۰ اینچ بالاتر از عرشه پشتی و ۱۸ اینچ (۴۵.۷ سانتیمتر) از عرشه روبنا (superstructure decks)
- خروجی گازها میبایست بهطور مکرر چک شده و بهگونهای باشند که در آبوهوای بارانی از ورود آب به داخل آن جلوگیری شود.
- مخازن میبایست مجهز به تجهیزات اندازهگیری جهت اندازهگیری میزان محصول داخل مخازن باشد.
انتقال نفت کوره
بهمنظور انتقال نفت کوره تجهیزاتی مورد نیاز میباشد که در ادامه به آنها پرداختهشده است.
- هیترها
هیترها با گرم کردن محصول باعث حرکت آسانتر آن و کاهش فشار بر پمپها میشود. حداقل دو هیتر با ظرفیت برابر در سیستم وجود دارد که یکی از آنها بهعنوان یدکی عمل میکند.
مخازن ته نشینی
- بهمنظور فراهم کردن head مورد نیاز برای ورودی پمپ تعبیهشدهاند.
- برای نگهداری و عرضه سریع کاربرد دارد.
- باعث جداسازی آب و ناخالصی از نفت کوره میشود.
- با کویل های حرارتی تجهیز شده که سبب پیش گرم سازی نفت کوره شده و باعث کاهش ویسکوزیته شده و درنتیجه سبب شتاب دادن به خروجی مخزن میگردد.
سیستم پرکننده
سیستم پرکننده، انتقال محصول از مخازن ذخیرهسازی را به تجهیزات انتقالی را تسهیل میکند.
سیستم انتقال
سیستم انتقال بهگونهای است که نفت کوره از یک مخزن به سایر مخازن منتقل شده و سپس از سایر مخازن به مخزن ته نشینی منتقل میشود.
سیستم انتقال شامل: لولههای متصل به مخازن، سیستم پر کن و پمپها میباشد.
پمپ انتقال بهوسیله suction strainer و دریچه تخلیه (relief valve) بهمنظور حفظ خطوط لوله و پمپ تجهیز شده است.
پمپ نفت کوره
پمپهای نفت کوره وظیفه مکش نفت کور از مخزن ته نشینی، افزایش فشار محصول و انتقال آن به بویلر میباشد. سیستم پمپاژ بهگونهای عمل میکند که قادر به انتقال حجم کم محصول با فشار بالا میباشد.
خطوط لوله
تمام خطوط لوله خروجی حاوی نفت کوره میبایست استانداردهای Schedule 80[۱] را داشته باشد و قابلیت چک شدن را داشته باشد.
تست هیدرواستاتیک میبایست بر روی لولههای خروجی انجام گردد.